02_20161116S1_MASSAGE_105-retouched.jpg

kultur & värderingar

Värderingar är vad vi tror på och står för. Det finns svenska värderingar och vi har våra personliga värderingar. Oftast har även företag sina värderingar som vi arbetar mer eller mindre med. Det viktiga är att allt hänger ihop. Att jag som medarbetare kan förhålla mig till mitt företags värderingar, tro på och stå för dem och framförallt bidra till dem utifrån mina förutsättningar, varje dag.

Att arbeta med värderingar och företagskulturer är en förmån. Att få medarbetare och ledare, oavsett funktion, att tillsammans och enat visa varandra och andra vad det innebär i vår vardag. Vår erfarenhet säger att sättet att arbeta med värderingar beror lite på hur det ser ut på företaget, om man har värderingar eller inte, om man behöver ta fram nya eller bara implementera de man redan har. Oavsett var ni står så är vi redo att lotsa er genom frågorna och ge det starkaste verktyget för en god kultur och i förlängningen ett bra resultat: Engagerade medarbetare!

 

nadine-shaabana-226967-unsplash.jpg
 
  1. Om ni inte har värderingar men gärna skulle vilja ha det

Om ni inte har tagit fram företagets värderingar än kan det vara en god idé att göra det. Ett arbete som kan ske på olika sätt men där alla medarbetare bör vara engagerade. På olika sätt ser vi till att alla på något sätt bidrar till den/de värderingar just ni kommer fram till.

Alla bör sedan förstå vad företagets värderingar betyder och vad detta framförallt innebär i var och ens vardag. Vad bör jag göra? Vad bör jag inte göra? Oavsett hur vi agerar mot varandra och andra, skapas vår image. (Så som andra ser på oss och hur de upplever oss när vi möts.)

Andra bestämmer alltså, utifrån hur man upplever oss, vad man tycker om oss och vad man tycker om vårt varumärke. Därför är det oerhört viktigt att ALLA medarbetare inser vikten av hur man själv kan bidra varje dag och hur ett beteende lätt kan påverka vår image både positivt och negativt.

Kontakta oss så skall vi berätta om hur vi har gjort för andra kunder

 

2. Om ni har värderingar men inte arbetar med dem eller nyttjar dem

Flera gånger har det hänt att vi mött företag som har värderingar men att man sedan inte använder dem, tänker på dem eller ens funderar på hur man kan nyttja dem till något riktigt bra.

Värderingar är ett starkt verktyg för att få alla att gå åt samma håll och göra det på ett sätt som gör att, oavsett vart man möter företaget, så upplever man samma sköna, trevliga, professionella etc. känsla. Därför är det så viktigt att man alltid börjar med att diskutera - hur man vill bli uppfattad. Har man svar på den frågan är det alltid mycket enklare att styra sitt värderings- och kulturarbete.

Ett bra resultat startar med en god kultur, och kulturen på ett företag skapas av alla genom vars och ens dagliga beteenden. Man får inte glömma att ett enda ruttet äpple påverkar 60 friska äpplen. Hur stora grupper har du?

Kontakta oss så skall vi berätta om hur vi har gjort för andra kunder

 
shutterstock_93444445.jpg
 
giovanni-ribeiro-352358-unsplash.jpg
 

3. Om ni har värderingar sedan gammalt men vill byta ut dem eller förnya dem

Företag som vuxit fort kan ibland uppleva att man liksom sprungit ifrån sina egna värderingar. Att man kanske har utvecklats så mycket den senaste tiden att man skulle vilja provtrycka de värderingar man i början tog fram. Det är inte alls ovanligt att man får den känslan. Det är tyvärr desto mer ovanligt att man vågar ifrågasätta om man gjorde rätt val, eller rättare sagt, att de värderingar man har fortfarande är de som man ser att man lever efter varje dag. En provtryckning är aldrig fel!

Ibland händer det att vi tillsammans omvärderar de värderingar som ett företag har och kanske delar upp dem i värderingar och drivkrafter. Värderingar blir företagets bas och drivkrafterna kan variera utifrån olika tidsperioder var i företaget befinner sig. Ett alldeles utomordentligt sätt att utvärdera, utveckla och förankra!

Kontakta oss så skall vi berätta om hur vi har gjort för andra kunder

 

“Ett bra resultat startar med en god kultur och en god kultur bygger på rätt och rätt använda värderingar”

— Christina Thulin

 
duy-pham-704498-unsplash.jpg
 
toa-heftiba-274947-unsplash.jpg
 

Jag tar mig en kaffe
i väntan på dig!

Övre Fogelbergsgatan 1
411 28, Göteborg

tel. 0705-84 01 40
christina@communicationarea.se

Kontakta oss →