Hur bygger vi en god kultur efter pandemin?
Vad gör distansarbete med vår gemensamma företagskultur och hur får vi våra värderingar att gro och leva? Hur kan jag som medarbetare bidra till den goda kulturen när distansarbete blir det normala sättet att arbeta och vad kan jag som ledare göra för att värna om den goda kulturen?
Det kommer ut många undersökningar om hur medarbetare mår efter de senaste 1, 5 åren med distansarbete. Man undersöker hur och var medarbetare vill ägna sin arbetstid framöver. En del vill fortsätta arbeta hemifrån medans andra inget hellre vill än att komma tillbaks in till kontoret. Läste i dagarna en undersökning som sa att 56% av alla globala företag nu erbjuder distansarbete och 16% av de intervjuade företagen kommer att bedriva 100% distansarbete. Samma undersökning säger att 29% av alla distansarbetare mår bättre. Inte minst viktigt.
Men vad gör distansarbete med vår gemensamma företagskultur och hur får vi våra värderingar att gro och leva? Kommer medarbetare ihåg vad företaget står för och tror på? Hur kan jag som medarbetare bidra till den goda kulturen när distansarbete blir det normala sättet att arbeta och vad kan jag som ledare göra för att värna om den goda kulturen?
På många företag kommer man att minska kontorsytorna eftersom antalet medarbetare som varje dag kommer in till kontoret blir allt färre. När ska vi då ses och vad ska vi göra när vi ses? Att bara säga att man ska arbeta från kontoret 1-2 dagar per vecka och att man får turas om vilka dagar man ska vara på plats kommer inte stärka den viktiga kulturen. Och hur ska vi då få medarbetare att leva vårt varumärke?
Såhär kan du stärka ditt företags kultur och därmed nå ett hållbart bättre resultat:
1. Starta hösten med värderingsdagar!
Ta chansen att få en nystart med alla ledare och medarbetare. Har ni inga värderingar framtagna, gör det
jobbet nu, tillsammans. Har ni värderingar men inte haft möjlighet att jobba med dem under pandemin, ta
chansen och gör en omstart.
2. Värna om onboardingprocessen
Ge nyanställda en chans att ta till sig företagets värderingar, strategier etc.
3. Nyttja tiden då medarbetarna är på kontoret.
Låt det inte bara bli trevliga och spontana möten när medarbetarna kommer tillbaks. Affärer görs mellan
människor och ett bra resultat startar med en god kultur och där är medarbetarna huvudrollsinnehavare.
Planera t.ex. för workshops kring värderingar, varumärket och hur vi kan ”leva” vårt varumärke för att
kunna gör fler och bättre affärer.
4. Visa på helheten
Ge medarbetarna energi att tillsammans se hur allting hänger ihop och hur viktiga alla delar är för
helheten och resultatet. Man kan bidra med så mycket över gränserna. Man är ju ändå
en del av helheten.
Christina Thulin
Företagare, kommunikationsstrateg och coach