Caring & sharing are the secrets of living – så även i våra företag
För många år sedan gick jag tredje året på High School i USA. Inför min hemresa fick jag en fint broderad kudde med texten ”Caring and sharing are the secret of living”. Den kudden och de orden har jag burit med mig sedan dess. Men om vi tänker efter handlar det inte bara om livet i största allmänhet. Det gäller lika mycket i ett företag.
I ett sunt bolag som utvecklas med och skapar värden för sina kunder bryr man sig genuint om varandra och andra. Man är intresserad av vad kunden står för och tror på genom sina värderingar, man vet vad de har för mål och ambitioner och hur man vill uppfattas. Men man känner också för sitt eget företag precis på samma sätt. Man vet vad företaget står för och tror på, vilken vision man strävar mot och hur vi ska ta oss dit. Man vet vilka medarbetare man har och vad de tycker är viktigt i livet. Man bryr sig helt enkelt. De är bland annat så ett dream team växer fram. Ett team med medarbetare och kunder som utvecklas tillsammans.
För några år sedan jobbade jag och en kollega tillsammans med citygrossbutikerna över landet. De har en värdering som de benämner ”ombryddhet”. Ett fantastiskt fint ord och en fin värdering som handlar just om caring. När vi diskuterade innebörden av just det ordet kom medarbetarna själva fram till att ett exempel på det var att, när en kund frågar efter en vara så pekar man inte bara ner längs gången och säger att där borta till höger i den fjärde gången hittar du din vara, vänder sig om och fortsätter att göra det man höll på med. Nej, man bestämde sig för att faktiskt följa med kunden och visa vart den önskade varan låg. En kort promenad med en stor möjlighet att träffa kunden, på riktigt.
Vad handlar då sharing om?
Förr höll man ofta på sina kunskaper för att konkurrenterna inte skulle ”sno” idén eller beteendet. Så funkar inte livet idag. Vi vet att det är viktigt att dela med sig av sina kunskaper och det är snarare devisen ”ju mer du ger desto mer får du” som gäller.
Men vad är det då jag ska dela med mig av, mer än mina kunskaper? Jag skulle säga att det är lika viktigt att visa att man menar allvar med att vilja ge, och inte bara för att ”man måste”. Att verkligen ha lust att dela med sig. Det finns så mycket att ge både positivt och negativt. Det är nästan ännu starkare att dela med sig av sina tillkortakommanden eller misslyckanden. Det visar på en prestigelöshet och vilja att andra inte gör samma misslyckanden. Så var generös och dela med dig av;
- Dina kunskaper & erfarenheter
- Din förmåga och din oförmåga
- Dina drivkrafter
- Din glädje och din sorg
- Dina åsikter för och emot saker
- Din tid även om du ”inte har tid”
Jag lovar dig, ju mer du ger desto mer får du tillbaka!
Christina Thulin
christina@communicationarea.se
0705-840140
Coach / Mentor / Styrelsemedlem / Utbildare / Medmänniska