Värderingar - Redskap för Ledar- och Medarbetarskap

För några dagar sedan skrev jag om redskap för beredskap. Om hur vi kan ta reda på vilka personliga värderingar vi har och hur vi kan använda dem som beredskap i livet. Då fick jag frågan om redskap för beredskap även gäller ett företags värderingar. Självklart är det så!

Alla värderingar, både personliga och företagets, bidrar till beteenden. Både bra och dåliga. Allt beroende på vad jag lägger in i de värderingar just jag/vi har. För att vi ska kunna skapa förutsättningar för bra ledarskap och medarbetarskap behöver vi vara tydliga med vad vi står för och vad vi tror på som företag.  

Vi talar ofta om det som syns i en organisation, i bilden det berömda isberget. I företaget kan det vara visioner, strategier, planer, policys, regler och beteenden etc. Det vi inte lika ofta talar om är allt som påverkar det ovanför ytan så som attityder, kulturer, känslor, värderingar etc. Alla de saker som skapar de beteenden som syns, märks och framförallt känns ovanför ytan, dvs i vår vardag. Det som skapar vår kultur helt enkelt.

Det finns de som anser att arbetet med värderingar i ett företag är bortkastade pengar. Jag kan hålla med om det OM det enda man gör är att beställa snygga affischer med just de orden (av någon anledning oftast tre…) och hänger dem på väggarna i tron att alla ser, bryr sig och därmed lever efter dem.

Men om man inte skapar plats för innebörden av företagets värderingar, i medarbetarnas magar och hjärtan, då har man heller inte skapat beredskap för just gott medarbetarskap och bra ledarskap. Då har man inte gett rätt förutsättningar för dem att agera på det sätt man vill.

Låt mig ta ett par exempel:

Låt säga att en värdering vi har på företaget är Respekt. Om vi då har personer i organisationen som kommer sent till möten eller kanske inte avslutar möten på utsagd tid, trots att många i just detta mötet har andra saker inplanerade efter mötestidens slut. Då visar vi faktiskt inte respekt för varandra och varandras tid. Då är inte min tid lika viktig som din. Eller?

Låt oss säga att vi har ordet Hjälpsam som värdering och servicecentret lägger ner ofantlig tid på att serva och hjälpa kunderna. Ja man kanske lägger ner så mycket tid att man bara hinner med några få ärenden per dag och resten får arbetskamraterna på servicecentret göra. Är det bra eller dåligt? Hur långt ska hjälpsamhet sträcka sig? Ska jag bara hjälpa kunden eller ska jag även hjälpa mina arbetskamrater?

Ett ord betyder så otroligt olika för oss människor och även om det ofta följer med en kort beskrivning och betydelse av värderingarna man har bestämt sig för, kan det även vara bra att prata om motsatsen. När någon går emot vår värdering, vad händer då? Vad känner vi då? Vad är det som skaver då? Det är ofta när vi pratar om vad som skaver som det går upp ett ljus för oss vad värderingarna faktiskt innebär – på riktigt.

Arbetet med värderingar behöver inte kosta företaget skjortan och ta evinnerlig tid men med rätt insatser skapas rätt förutsättningar för ett arbete som ger resultat i vardagen och blir hållbart över tid.

Christina Thulin

christina@communicationarea.se
0705-840140
Coach / Mentor / Styrelsemedlem / Utbildare / Medmänniska

 
Christina Thulin